Præsentation af børnehuset

Velkommen til Børnehuset Birkehaven

I Birkehaven har vi fokus på barnets kreative udfoldelser. Det betyder, at vi i Birkehaven bruger kunsten som metode til at arbejde med alle 6 læreplanstemaer. De ældste børn i Børnehaven motionsløber hver morgen, inden børnene går i gang med deres projekter. I Vuggestuen arbejder vi systematisk med de 0-3 åriges Sansemotoriske udfoldelser.

Børnenes spor og fordybelse

Birkehavens pædagogiske tilbud til børnene går ud på at ”følge børnenes spor”. Det vil sige, iagttage, lytte til, og fortolke børnenes signaler med udgangspunkt i det, der interesserer børnene her og nu.

Ligeledes skal der skabes tid til ro og fordybelse, for det er her, der kan sættes en læreproces i gang.

I Birkehaven skal der være plads til at alle børn kan eksperimentere, undersøge og undre sig. Pædagogerne arbejder systematisk med de læringsmiljøer, de stiller til rådighed for børnene, ved hjælp af observation, refleksion og justering.

Forældresamarbejdet

I forældresamarbejdet lægger vi stor vægt på tillid, imødekommenhed og den nære kontakt. For os er det vigtigt, at både forældre og børn føler sig set og hørt.

Ved opstart i Birkehaven besøger vores modtagelsespædagog familien i hjemmet. Her kan forældrene, i ro og vante omgivelser, fortælle om deres barn og barnets dagsrytme, så vi fra start kan skabe de bedste udviklingsbetingelser for barnet i børnehuset.